Het voormalige expeditieknooppunt van de PTT te Leeuwardeninfo@notfall.nl9, 10 en 11 november

Programma per zaal

vrijdag

van: 17:15
tot: 18:40
speelduur:1 uur, 25 minuten
Fubar2-still

New Kids gekruist met De helaasheid der dingen, maar dan Canadees: dat is FUBAR II. Een hilarische, documentaireachtige speelfilm over headbangers die vooral geïnteresseerd zijn in het houden van wilde feesten en het drinken van enorme hoeveelheden bier, maar die op de een of andere manier ook aan geld moeten zien te komen met baantjes in de olie-industrie. Al was het alleen maar om hun gezin te kunnen onderhouden, want onder hun woeste uiterlijk en wilde gedrag gaan kleine hartjes schuil. Canada zoals niemand het kent. FUBAR, overigens, is de afkorting voor Fucked Up Beyond All Recognition. In het Cinema Asconaprogramma.

vrijdag

van: 20:00
tot: 22:00
speelduur:2 uur
andybloed5819_1

Als één Nederlandse film de status ‘cultfilm’ verdient, dan is het wel Andy, Bloed en Blond Haar’ van Frank Wiering, een van de grote favorieten van Cinema Ascona. Een portret van Andy (Andy Vrielink) die zijn doelloze bestaan uit Hengelo ontvlucht maar het in Amsterdam ook niet kan vinden. Hij houdt huis met zijn kaasbijltje, zodat hij de stad moet ontvluchten samen met een blond fotomodel (Jonna Koster), die wel wat in hem ziet en eveneens haar milieu wil ontvluchten. De muziek in de plattelandsscènes is van Normaal, bij de grote stad klinkt Herman Brood.

vrijdag

van: 22:00
tot: 23:15
speelduur:1 uur, 15 minuten
reise_ins_glueck1

Een surrealistisch en kleurrijk sprookje van de Duitse regisseur Wenzel Storch, die zijn best doet de grenzen van de goede smaak te overschrijden en niet houdt van professionele acteurs. ,,Schweinedreck’’, oordeelde de Berliner Zeitung. ,,Een mengeling van Munchhausen, Caligula en Sesamstraat’’, vond de Montreal Post. De opnamen van de film duurden twaalf jaar, want niet iedereen is bereid, om geld in de projecten van Storch te steken. De maker stond Cinema Ascona persoonlijk toe, zijn film te vertonen.

zaterdag

van: 11:00
tot: 13:05
speelduur:2 uur, 5 minuten
Come and see

Sovjetbeeld van de bezetting van Wit-Rusland, gezien door de ogen van de veertienjarige Flyora. De Nazis lieten er 628 dorpen met al hun bewoners in vlammen liet opgaan, om de partizanenbeweging te smoren. Klimov maakte een hard oorlogsdrama en een psychologische thriller ineen, nadat hij acht jaar had moeten wachten op overheidsgoedkeuring voor zijn script.
De film kwam uit op de veertigste verjaardag van de Sovjet-overwinning op de Duitsers en trok bijna dertig miljoen Russen naar de bioscoop. De rest van de wereld volgde snel: de Washington Post zag overeenkomsten met de wereld van bloed, modder en waanzin van Apocalypse now en Steven Spielberg bekeek de film zorgvuldig voor hij aan zijn oorlogsdrama’s ‘Schindler’s list en Saving private Ryan begon. Klimov maakte nooit meer een film: hij had gezegd wat hij wilde vertellen.

zaterdag

van: 15:15
tot: 16:45
speelduur:1 uur, 30 minuten
aachi2

In de wereld van de toekomst wordt de energie gewonnen uit menselijke uitwerpselen. Om ervoor te zorgen dat de mensen zoveel mogelijk poepen, heeft de overheid als beloning speciale, zeer verslavende lollies op de markt gebracht. Wat weer een hoop criminaliteit meebrengt, vooral van de gewelddadige Diaper Gang. In die wereld leven Aachi en Ssipak, kleine scharrelaars die een zwart handeltje hebben in die lolly’s.

Deze extreme en extreem grappige Zuid-Koreaanse tekenfilm is, vanwege het geweld, de uitspattingen en morele vaagheid, in sommige landen slechts voorbehouden aan kijkers van achttien jaar en ouder. Maar Cinema Ascona vertoont deze zwarte komedie - Mad Max meets Big Brother - voor iedereen.

zaterdag

van: 17:00
tot: 18:51
speelduur:1 uur, 51 minuten
hanna

Het tienermeisje Hanna leeft met haar vader, een ex-CIA agent, in de wildernis van Finland. Daar wordt ze lichamelijk en geestelijk getraind tot de perfecte huurmoordenares voor een speciale missie. Wanneer ze deze missie uitvoert ontdekt ze meer over haar verleden en de reden waarom ze tot huurmoordenares getraind is. Engels-Duitse actiefilm met sprookjeselementen, van Joe Wright (dit jaar draaide zijn wolvenfilm The grey in de bioscoop). De soundtrack is van de Chemical Brothers.

zaterdag

van: 20:00
tot: 21:15
speelduur:1 uur, 15 minuten
oldboynetwork

Cinema Ascona presenteert alles wat u altijd al over Bollywood hebt willen weten en meer. Samen met gastpresentatrice Iris Visser, die alles van het genre weet en ook de maakster is van Grollywood (2012) – de enige echte Groninger Bollywoodfilm. Onderdelen van het programma: de Indiaase antwoorden op Charlie Chaplin, Forrest Gump, E.T., Close EncountersLees meer

zaterdag

van: 21:15
tot: 00:00
speelduur:2 uur, 45 minuten
Enthiran+_7_1

Cinema Ascona vertoont met trots de duurste film die ooit in India is gemaakt. Met een Frankenstein/Matrix/Terminatorverhaal, waarin een geleerde (Rajinikanth) zijn handen vol heeft aan een door hemzelf gemaakte robot die precies op hem lijkt. Niet alleen wordt de robot verliefd op de verloofde van de geleerde, maar hij valt bovendien in handen van een grote rivaal, die op vernietiging van de hele wereld uit is.

zondag

van: 10:45
tot: 12:45
speelduur:2 uur
Caesar 2

De Italiaanse kerkhistoricus Francesco Carotta baart opzien met zijn theorie dat de Romeinse keizer Julius Caesar en de profeet Jezus Christus dezelfde historische persoon waren. Zijn boek erover verdeelde de Nederlandse critici: Paul Cliteur stelde Carotto op een lijn met Darwin en Galileo, nieuw-testamenticus Henk Jan de Jonge vond het allemaal ,,klinkklare nonsens, ongefundeerde speculaties’’, historicus Henk Versnel noemde het ,,apekool’’.
Programmamaker Jan van Friesland maakte een documentaire over de theorie, en komt die bij Cinema Ascona zelf toelichten.

zondag

van: 13:00
tot: 15:45
speelduur:2 uur, 45 minuten
il-vangelo-secondo-matteo-original

Cinema Ascona-lid Jacco de Boer neemt u samen met dominee Mirjam Kollenstaart-Muis van de gereformeerde kerk in Ottoland mee op een cinematografische reis door het evangelie van Jezus Christus. Want al vroeg begonnen cineasten de verhalen uit het evangelie te verbeelden. Hoe deed men dat door te de tijd heen, welke invloed had het beoogde publiek op hoe de film er uit ziet, welke scènes waren of zijn nog steeds controversieel en wat zijn de onbekende parels die buiten de massafilms om werden gemaakt?

zondag

van: 13:00
tot: 15:45
speelduur:2 uur, 45 minuten
il vangelo

Wonderlijk is het, dat de verfilming van de Marxist en atheïst Pier Paolo Pasolini van het evangelie van Mattheus (Il vangelo secondo Matteo) door veel gelovigen als de allerbeste jezusfilm gezien wordt. Bij een vertoning in het Vaticaan zou hij zelfs een veertig minuten durend applaus hebben gehad.
Pasolini was, volgens de verhalen, in een hotel uit verveling in de bijbel gaan bladeren die daar lag, en werd door het verhaal gegrepen. Een Catalaanse economiestudent, Enrique Irazoqui, kreeg de hoofdrol, Maria op gevorderde leeftijd wordt gespeeld door Pasolini’s moeder.
Deze film wordt vertoond na afloop van de cinematografische reis door het evangelie van Jezus Christus door Cinema Ascona-lid Jacco de Boer dominee Mirjam Kollenstaart-Muis.

 

Menu